DASAR KURIKULUM

DASAR KURIKULUM

Latar Belakang

Kurikulum adalah ‘core business’ bagi setiap guru dan murid-murid yang belajar di sekolah ini. Penetapan dasar ini mengambil kira kehendak, matlamat dan keperluan Kementerian Pendidikan Malaysia serta aspirasi Jabatan Pendidikan Pahang .

Dasar yang ditetapkan menjadi garis panduan kepada hala tuju dan pengurusan akademik sekolah ini dalam memberi khidmat yang berkualiti kepada pelanggan.

Objektif
  • Penetapan dasar ini dilakukan bertujuan;Menjadi garis panduan yang jelas kepada setiap warga sekolah.
  • Memantapkan pengurusan kurikulum peringkat sekolah,
  • Memenuhi standard kualiti pengurusan akademik Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Pahang , PPD Maran dan sekolah.

Dasar
  • Dasar Kurikulum sekolah sepanjang masa mestilah selari dengan arus perdana sistem dan Dasar Pendidikan Kebangsaan
  • Kurikulum yang dilaksanakan mestilah mematuhi kehendak Kementerian Pendidikan Malaysia dan Jabatan Pendidikan Negeri.
  • Semua guru mestilah mendapat maklumat terkini mengenai pendidikan dan kurikulum semasa.
  • Pada setiap masa, program-program akademik diutamakan. Ini bermakna sekiranya program akademik bertembung dengan program lain, laluan untuk program akademik diberikan keutamaan.
Mesyuarat
  • Jawatankuasa Kurikulum akan bermesyuarat 4 kali setahun.
  • Isi kandungan mesyuarat mengikut garis panduan yang diberikan.
  • Mesyuarat Panitia 4 kali setahun dan minit mestilah disediakan.
  • Surat panggilan mesyuarat diedarkan kepada guru 2 hari sebelum tarikh mesyuarat.
  • Kehadiran bagi setiap mesyuarat adalah wajib kecuali dengan pelepasan dan kebenaran guru besar.
Sistem Fail
  • Fail Jawatankuasa Kurikulum diurus dan disimpan oleh setiausaha
  • Semua fail panitia diletakkan di Bilik Mesyuarat.
Pakej Mata Pelajaran
  • Sistem KSSR : Bahasa Malaysia , Bahasa Inggeris , Matematik , Pendidikan Islam, Pendidikan Jasmani, Pendidikan Kesihatan,Dunia Sains dan Teknologi, Sejarah, Dunia Muzik, Pendidikan Kesenian, RBT/TMK, dan Bahasa Arab, Pendidikan Moral murid tahun 4 – 6.
  • Sistem KSSR Semakan 2017 bagi murid tahun 1- 3 .
Sukatan Pelajaran, Rancangan Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian Serta Pengurusan Buku Persediaan Mengajar
  • Sukatan Pelajaran Terkini yang dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia hendaklah diperoleh dan disimpan dalam fail panitia dan oleh setiap guru.
  • Semua rancangan tahunan hendaklah disiapkan/lengkapkan tidak lewat dari 31 Januari tahun berkenaan.
  • Rancangan tahunan hendaklah disahkan oleh Guru Besar.
  • Rancangan pelajaran harian mengandungi
  • 5 perkara asas ; i. Tajuk /dokumen standard, ii. Objektif, iii. Aktiviti, iv. EMK, v. Refleksi
  • Buku rekod pelajar dihantar setiap hari Jumaat pada setiap persekolahan minggu berkenaan untuk disemak oleh Guru Besar / PK.
  • Semua guru mesti membawa Buku Rekod Persediaan Mengajar setiap kali masuk ke kelas untuk tujuan PdPc.
  • Menghabiskan sukatan.
  • Pendidikan PAK21- Kaedah pelajaran hendaklah kepada student centerd/berpusatkan pelajar dan menggunakan ABM/ICT yang disediakan.
  • Kualiti PdPc – dipertingkatkan dengan guru menguasai kaedah-kaedah terkini dan pengalamannya dilaksanakan setiap masa melalui perkembangan staf (LADAP).
JADUAL WAKTU
  • Jumlah waktu setiap mata pelajaran mengikut ketapan Akta Pendidikan.
  • Tambahan waktu setiap mata pelajaran dibolehkan mengikut keperluan sekolah dengan persetujuan mesyuarat kurikulum.
  • Mengikut dasar panggilan mata pelajaran, keutamaan akan diberikan kepada guru opsyen dan kepakaran guru.
GURU GANTI
  • Mana-mana guru yang CRK/berkursus perlu merekod dan memaklumkan Guru Besar dan GPK Pentadbiran serta mencatat dalam buku kehadiran guru.
  • Mencari pengganti terlebih dahulu.
  • Menyediakan bahan untuk pengajaran guru ganti.
  • Menggantikan pelajaran yang tertinggal pada masa lain.
  • Penyediaan Guru Ganti disediakan dan direkod oleh GPK Pentadbiran.
 WAKTU PERSEKOLAHAN


PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

  • Bagi sistem PBD 3 kali pentaksiran yang diselaraskan kertas soalan dan jadualnya oleh Majlis Guru Besar.
  • Bagi murid di Tahun 6, semua murid adalah berhak dan layak menduduki UPSR mengikut jadual dan kertas soalan yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.
  • Selain itu, sistem KSSR turut menggunakan kaedah pentaksiran PBD KSSR yang dijalankan dengan menggunakan instrument yang dikhususkan.
Format Pentaksiran
  • Format – mengikut format soalan kertas pentaksiran awam terkini .
  • Semua pengendalian mengikut standard pentaksiran sebenar.
  • Masa mengikut kertas sebenar pentaksiran awam.
Jadual Pengawasan
  • Disediakan oleh Setiausaha Pentaksiran Dalaman dan PK. Pentabiran.
  • Jadual pengawasan mengikut jadual peribadi.
  • Masa adalah mengikut keperluan pentaksiran awam
Rekod Markah
  • Markah pentaksiran direkodkan dalam Buku Persediaan mengajar
  • Markah pentaksiran dimasukkan ke dalam Sistem SAPS secara atas talian mengikut tarikh yang ditentukan.
  • Slip keputusan yang lengkap diserahkan kepada ibu bapa murid bagi pentaksiran penggal pertama dan penggal kedua.
Syarat Lulus
  • Penetapan gred ataus skor adalah sebagaimana berikut:A: 80-100, B: 64-79,C: 50-63, D: 39-49, E: 0-39
Postmortem untuk pentaksiran
  • Post mortem secara bertulis disediakan oleh Ketua Panitia setiap kali selepas pentaksiran.
  • Kekuatan dan kelemahan hendaklah dikenal pasti secara individu.
Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)
  • Semua ketua panitia perlu memastikan perlaksanaan PBD mengikut tempoh yang ditetapkan.
  • Mana-mana murid yang berpindah perlu dipastikan fail PBD dibawa bersama untuk mengelak masalah di sekolah baru murid berkenaan.
  • Dokumen berkaitan PBD hendaklah difailkan ke dalam fail berkaitan serta boleh dikemukakan dengan serta merta apabila diminta oleh pencerap.
  • Isi kandungan fail berkaitan PBD adalah sebagaimana format dan tatacara pengurusan yang telah ditetapkan.
PEMANTAUAN

Pengajaran dan Pemudah cara
  • Pengajaran dan pemudah cara guru/murid dibilik darjah akan dicerap sebanyak dua kali setahun secara rasmi.
  • Guru-guru akan dicerap oleh Guru Besar/GPK. Jadual Induk pencerapan akan dikeluarkan setiap tahun.
  • Guru dinasihatkan berbincang untuk menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk dicerap.
  • Ketua-ketua panitia juga digalakkan mencerap guru-guru di bawah panitia masing-masing.
  • Semua penolong kanan akan dicerapkan oleh Guru Besar.
Pengurusan Panitia
  • Pengurusan panitia diletakkan sepenuhnya di bawah pengawasan Ketua Panitia mata pelajaran.
  • Penolong Kanan akan menyelia semua panitia dua kali setahun.
  • Semua panitia perlu membuat OPPM, Pelan Perancangan Strategik, Pelan Taktikal dan Pelan Operasi.
  • Semua panitia mesti menentukan sasaran tahunan berdasarkan TOV, ETR Kohort tertentu. Ini termasuk mengambil kira OTI dan headcount murid.
  • Ketua Panitia bertanggungjawab menyediakan anggaran belanjawan tahunan bagi tahun berikutnya.
  • Ketua Panitia perlu memastikan panitia di bawah mereka membelanjakan peruntukan PCG secara berkesan dan mematuhi peraturan kewangan.
Bilik – bilik Khas
  • Semua bilik khas mesti diurus dengan sempurna oleh guru yang bertanggungjawab berdasarkan Buku Panduan Pengurusan Sekolah.
  • Penyeliaan/Pemantauan adalah seperti berikut :
  • Surau
  • Bilik RBT
  • Bilik Sains
  • Bilik Kesenian
  • Bilik Muzik
  • Bilik Permulihan
  • Bilik Audio Visual (Tayangan)
  • Perpustakaan (PSS)
  • Bilik Bahan Bantu (BBM)
  • Makmal ICT
  • Bilik Guru
  • Bilik Peralatan Jasmani
  • Bilik Boss( SPBT)
  • Bilik Gerakan

  • Rekod penggunaan dan peraturan serta jawatan kuasa mesti diwujudkan.
  • Keselamatan bahan dan peralatan hendaklah diutamakan pada setiap masa.
Jawatan Kuasa Permantauan
  • Guru Besar
  • Guru Penolong Kanan Pentabiran.
  • Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
  • Guru Penolong Kanan Kokurikulum
  • Ketua-Ketua Panitia
Penyeliaan Buku Latihan Murid
  • Tugasan murid akan dicerap oleh pihak pengurusan 2 kali setahun bagi memastikan penyemakan dilakukan secara konstruktif.
  • Semua guru akan menyerahkan secara rawak 10 buah buku dari setiap kelas yang diajar untuk semakan jawatankuasa .
ANGGARAN PERBELANJAAN TAHUNAN PANITIA
  • Dasar perbelanjaan dan perolehan akan ditentukan semasa Mesyuarat Kewangan Sekolah. Setiap Panitia boleh mengemukakan cadangan pembelian buku dan peralatan bahan bantu mengajar (BBM) kepada GPK Pentadbiran.
  • Dasar perolehan, penggunaan, penyelenggaran dan verifikasi tahunan mesti mengikut Arahan Perbendaharaan yang sedang berkuat kuasa.
  • 10% peruntukan untuk tahun berkenaan perlu direzab untuk pembelian BBM bagi kegunaan awal tahun.
  • Bajet hendaklah berdasarkan peruntukan wang kerajaan dan wang suwa yang ada.
BUKU TEKS, PUSAT SUMBER SEKOLAH DAN BAHAN BACAAN
  • Buku teks yang dibekalkan dimaksimumkan penggunaannya.
  • Keselamatan dan keadaan buku teks hendaklah diselia 2 kali setahun.
  • PSS hanya dibenarkan penggunaannya pada PdPc bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab bagi Program NILAM.
  • Masuk ke PSS dengan tujuan pengajaran berfokus dibenarkan.
  • Waktu ketiadaan guru ganti digalakkan membawa murid ke PSS untuk mencari maklumat .
  • Program NILAM Pusat Sumber akan diselia sepenuhnya oleh guru-guru bahasa.
  • Penyemakan buku NILAM murid dilakukan 2 kali setahun oleh guru bahasa bagi 3 bahasa.
  • Jadual penyemakan akan dikeluarkan oleh Guru Penyelaras PSS.
  • Buku-buku rujukan percuma (Naskah Guru) hendaklah dijadikan aset panitia.
PROGRAM PENINGKATAN AKADEMIK
  • Semua program utama yang berlangsung dalam PdPc dibuat berdasarkan keperluan panitia.
  • Dasar Kurikulum menyokong penuh semua program peningkatan akademik yang bertunjang ke arah kecemerlangan murid.
  • Jawatankuasa kecemerlangan akademik adalah nadi membantu semua panitia dalam merancang dan melaksana program akademik.
PERKEMBANGAN STAF

Kursus Dalaman
  • Semua guru yang menghadiri kursus mesti memberikan taklimat ringkas kepada Guru Besar dan Penolong Kanan Pentabiran apabila pulang berkursus.
  • Kursus dalaman akan dianjurkan oleh guru berkenaan mengikut keperluan dan budi bicara Guru Besar dan Penolong Kanan apabila dirasakan perlu atau atas penganjur kursus.
  • Bahan edaran kursus adalah aset sekolah guru menyimpan salinan untuk keperluan sendiri dan guru lain.
Kursus Perkembangan Staf / Ladap
  • Dirancang mengikut permintaan guru berdasarkan keperluan kursus dalam LNPT guru.
  • Lawatan ke sekolah yang cemerlang diadakan dalam kumpulan kecil untuk mendapatkan maklumat dan perkongsian pintar.
  • Lawatan boleh diadakan oleh panitia.
Bahan-Bahan Ilmiah Kursus
  • Diperbanyak untuk keperluan guru lain.
  • Disimpan untuk rujukan panitia.
DASAR PENGGUNAAN KERTAS UNTUK PdPc DAN PENTAKSIRAN
  • Guru-guru dinasihatkan mengamalkan dasar penjimatan dengan menggunakan Font Century Gothic 10 bagi Tahap 1 dan Time New Roman 10 bagi Tahap 2 dan set up kertas left & right 0.5 dan top & bottom pada 0.5.
TARGET PENTAKSIRANAWAM DAN DALAMAN
  • Pentaksiran dalaman – semua murid lulus setiap mata pelajaran.
  • UPSR – Kuantiti Menguasai Tahap Minimum Keseluruhan 100%, Kualiti Cemerlang Keseluruhan 30%

No comments:

Post a Comment